Verveelt de aanblik, draai gewoon om!

M-Level - David Meirhaeghe Gespot Hij heeft net zoveel talent als zijn broer Filip maar dan in een totaal ander vak

De 'Two Face' van David

Verveelt de aanblik, draai gewoon om!

Home / Pers / De 'Two Face' van David

Gespot

Hij heeft net zoveel talent als zijn broer Filip maar dan in een totaal ander vak. Terwijl zijn oudere broer altijd zeer kunstig omging met een mountainbike, is David Meirhaeghe uit Ruiselede kunstenaar met een spuitpistool. Zijn M-Level is een fiets met twee gezichten.

Lak

Het was niet de techniek van de fiets zelf maar de techniek van het lakken waar Meirhaeghe bij zijn M-Level om te doen was. Het moest een visitekaartje worden voor waartoe hij in staat is. Alleen, hij kon niet kiezen tussen wit of zwart. Een aha-erlebnis in een dampend bad gaf het antwoord: beide! Het vergde wel véél meer arbeid dan verwacht, zo'n 20 uur nam alleen al het lakwerk in beslag. Om van het denkwerk vooraf maar te zwijgen. Het logo van zijn bedrijfje M-Level moest goed uitkomen op de wielen. En op de fiets gezeten, mocht je niet kunnen zien dat de fiets twee verschillend gekleurde zijdes had. Ziedaar enkele 'uitdaginkjes'.

Vak

Onder de lak huist een Taiwanees carbon frame, verworven via de fabrikant van het fietsenmerk No7Even. De flink oversizede onderbuis leent zich perfect voor grote designs. Geen conventionele zadelpen maar een geintegreerde, dus hoefden alleen het carbon zadeltje en de Cinelli RAM-stuurcombinatie opgeschuurd te worden. De carbon wielen van Taiwanese origine ("Hoger dan 80 mm kon ik ze op internet niet vinden") hebben Novatec-assen. Geheel in stijl met de opmaak zijn de Vittoria Rubino Pro banden wit en het logo 'M-Level' is met opzet 'afgesneden' aangebracht. Onderaan de velg het onderste driekwart van de letters, bovenaan het bovenste driekwart. "De hersenen combineren die elementen tot één geheel, heb ik geleerd op de kunstacademie." De Sram Red-groep werd ongemoeid gelaten.

Wak

Even zat David in een wak, toen hij zag dat gele- en groenetruidrager Sylvain Chavanel in de Tour 2010 reed met een tweezijdig gekleurde fiets. Bij Eddy Merckx Cycles hadden ze zijn idee overgenomen, maar wat later was hij toch ook wel trots dat het juist daar in de smaak was gevallen. "Al was het bij hen half werk, want de achtervork was in één kleur gespoten. Bij mij is die half wit, half zwart, zodat je van de zijkant één kleur ziet."

Pluspunten

• Verveelt de aanblik? Draai gewoon om.

Bron: Grinta!
Jaargang 5, nr 24, maart-april 2011

De 'Two Face' van David offline lezen?
Om het bestand de-two-face-van-david.pdf te downloaden, klik de "DOWNLOAD"-button