De passie van David Meirhaeghe

Ook David heeft iets met fietsen maar wel op een heel andere manier dat zijn bekende broer Filip. Van opleiding is hij metselaar en dat beroep heeft hij ook lange tijd uitgeoefend. Zijn interesse ging echter uit naar het tekenen en paintbrushen.

Koers en kunst

De passie van David Meirhaeghe

Home / Pers / Koers en kunst

Voor het tekenen volgt hij nog steeds een opleiding aan Sint-Lucas in Gent. Hij zorgde ervoor dat de fietsen van zijn broer er goed uitzagen en zo kreeg hij de smaak te pakken. Bij oud-profrenner Frank Hoste leerde hij de kneepjes van het lakken en sinds drie jaar heeft hij zijn eigen bedrijf M-Level. De 'M' staat voor Meirhaeghe en 'Level' voor het hoogste niveau dat beide Meirhaeghes op fietsniveau, ieder op hun eigen manier, nastreven. Onder het genot van een kopje koffie vertelt David dat hij bezoek heeft gehad van Zdenek Stybar.

Op tafel liggen een paar helmen die de kleuren van de wereldkampioen cyclocross moet krijgen. Veel werk want alles moet nauwgezet worden afgeplakt. Zijn fietsen zijn al klaar. Tijdens de Tour de France had David de eer om voor de Franse kampioen Sylvain Chavanel voor de nationale feestdag op 14 juli een speciale tricolore fiets 'La Machine' te mogen spuiten. Daarnaast spoot hij in opdracht van fietsenbouwer Vaneenooghe uit Ruiselede een speciale Tour de France fiets die bij opbod verkocht is voor het goede doel. Voor Colnago Benelux lakt hij de M10 frames. Ook voor Merckx verricht hij de nodige werkzaamheden. Een frame afwerken neemt tussen de vier en acht uur in beslag. Bij carbon moet ervoor gezorgd worden dat de vezels niet worden beschadigd. Om dat te voorkomen wordt meestal voor het schuren een extra verflaag aangebracht. Poederlakken is bij M-Level als vloeken in de kerk. De beste kwaliteit verf wordt gebruikt en uitsluitend natlak. Ook metallic behoort tot de mogelijkheden.

David verwacht van de individuele klant dat hij zelf met een idee komt hoe zijn frame eruit zou moeten zien. In overleg wordt dat idee dan nader uitgewerkt. Een fotoboek met voorbeelden en een aantal frames dat aan de muur hangt kunnen daarbij voor verdere inspiratie zorgen. Er wordt dan een offerte gemaakt en afgesproken binnen welke termijn het frame gereed is. Ook beschadigingen worden vakkkundig gerepareerd.
Her en der zie ik een aantal speciaal gespoten frames staan. Een ATB frame in passende camouflagekleuren en een frame met een houtprint trekken mijn aandacht. Dat vergt een stukje vakmanschap. Ook onderdelen zoals wielen, sturen, stuurpennen etc... worden in de gewenste kleuren gespoten. Als ik in februari jl. nog eens terugga voor wat foto's blijkt net de nieuwe helm in de Belgische driekleur en de fiets voor Philippe Gilbert klaar te zijn. Bij het begin van een nieuw wielerseizoen ziet alles er weer schitterend uit.
De contactgegevens van M-Level zijn te vinden op de website www.m-level.be.

Bron: Cyclelive
Jaargang 3, nr 4

Koers en kunst offline lezen?
Om het bestand koers-en-kunst.pdf te downloaden, klik de "DOWNLOAD"-button