Ik ben méér dan de broer van Filip.

Filip Meirhaeghe was en is een kunstenaar op zijn bike, zijn broer David is dat met het spuitpistool. David heeft zijn eigen fietslakkerij in het West-Vlaamse Ruiselede: M-Level.

Lakken is een kunst

Home / Pers / Lakken is een kunst

Ruim één jaar geleden maakt David Meirhaeghe zijn jongsdroom waar: hij begon met zijn eigen fietslakkerij. De start verliep heel vlot maar dan kwam er een dipje waardoor hij toch even aan de haalbaarheid van zijn project begon te twijfelen. Gelukkig was dat maar tijdelijk want na het eerste jaar kan David Meirhaeghe mooie cijfers voorleggen die beter zijn dan verwacht. Het succes is voor een stuk te danken aan de nieuwste hype, het 'customizen'. Veel mensen verafschuwen mainstream en verkiezen een gepersonaliseerde tweewieler en dus een gepersonaliseerd frame.

Thompson en Flandria

De bestellingen komen steeds vlotter binnen. Onder andere gekende merken als Thompson en het pas heropgestarte Flandria mag David Meirhaeghe tot zijn klanten rekenen. Particuliere klanten vormen de minderheid maar ook zij weten het atelier in Ruiselede te vinden. Zo kreeg Meirhaeghe bijvoorbeeld de vraag om een lichtgevende fiets te maken. "Dat was een typische opdracht voor mij. Waar andere lakkers geen beginnen aan zien, daar zet ik mijn tanden in", lacht hij.
Vader Meirhaeghe was fietsenmaker en het mag dan ook geen verwondering heten dat zowel Filip als David in de wereld van de tweewieler terechtkwamen. Aanvankelijk hadden beide broers een voorliefde voor de motersport maar uiteindelijk maakten ze vooral faam in het mountainbiken. Filip werd wereldkampioen en vice-olympisch kampioen.

Maar ook broer David is op sportief vlak geen onbeschreven blad want hij schopte het tot Belgisch kampioen downhill.

Frank Hoste

David was echter in de eerste plaats geïnteresseerd in het technische aspect van de fiets. Zo polierde hij eigenhandig de onderdelen waardoor hij telkens weer met een blinkende maar vooral unieke fiets aan de start stond. In die periode kocht hij als hobby ook oude bromfietsen op, herspoot die en verkocht ze opnieuw.
Jaren geleden trok David Meirhaeghe de stoute schoenen aan en vroeg aan ex-profrenner Frank Hoste of hij in zijn zaak mocht leren om frames te spuiten. "Ik wilde dat gewoon kunnen. Ik moest er zelfs niet voor betaald worden", vertelt hij. David Meirhaeghe deed dat zo goed dat hij twee maanden later in dienst werd genomen. Hij mocht er volop zijn eigen ding doen. Na bijna negen jaar begon het echter hard te kriebelen om een eigen zaak te starten. Sinds 1 december 2008 is hij de fiere zaakvoerder van M-Level. De wielerwereld heeft duidelijk vertrouwen in de kunstjes van David. Zo mocht hij eerder al op de maat gemaakte Specialized-fiets van Tom Boonen - waarde: een half miljoen euro - spuiten en ook de speciale aluminiumfiets waarmee Gert Steegmans de Ronde Van Vlaanderen reeed, kreeg van hem een eigen look.

De 30-jarige Oost-Vlaming heeft nog heel veel toekomstplannen. Hij beseft dat creativiteit heel belangrijk is en daarom schaaft hij zijn tekentalent bij aan de hogeschool Sint-Lucas te Gent. "Ik wil de beste zijn in mijn vak en daar doe ik alles voor. Ooit hoop ik dat de mensen mij zullen kennen als David en niet meer als de broer van Filip."

Bron: Grinta!
Jaargang 4, nr 18, maart-april 2010

Lakken is een kunst offline lezen?
Om het bestand lakken-is-een-kunst.pdf te downloaden, klik de "DOWNLOAD"-button